MARKS RIDKLUBB

PERSONAL

Rebecka Andersson

Ridskolechef och kanslist samt ridlärare måndagar & torsdagar

Utbildning: Hippolog, SRL2, A- domare i inverkansridning, Grönt kort- handledare

Peter Liljedorff

Ridlärare tisdagar & fredagar

Utbildning: C-tränare i hoppning, B- banbyggare

Maria Hallman

Ridlärare onsdagar

Utbildning: Hippolog, SRL2

Ida-Marie All

Ridlärare söndagar

Amanda Ramsbo

Stallansvarig

Stallpersonal tisdagar och fredagar samt varannan helg

Utbildning: Equiopat

Malin Holmgren

Stallpersonal måndagar, onsdagar och torsdagar samt varannan helg

Utbildning: Bettkonsult

Lina Mizera

Suppleant

KLUBBENS HISTORIA

Marks Ridklubb bildades 1971. Då var verksamheten uppdelad på två platser i Marks kommun. Nu varande Klubbanläggning ligger cirka 7,5 mil från Göteborg, 6 mil från Varberg, cirka 3 mil från Svenljunga och cirka 3,5 mil från Borås.

Viktiga årtal

1971 Under hösten 1971 kom Olle och Helfrid Svensson med idén att bilda en ridklubb. Den nya ridklubbens första aktivitet var att rida ett luciatåg genom Kinna. Till en början var verksamheten splittrad på två ställen, dels på Två Skyttlar och dels på Stämmemad.

1973 Ridverksamhet startar på Lydde tegelbruk, Vallås, i februari 1973 med ett 40-tal elever under våren. Hästar från både Sund och Stämmemad transporterades till Lyddes ridhus i Vallås. Till en början höll Nils-Arne ”Gadden” Gardelius lektion.

1975 Lektionsverksamheten bedrivs i Bollebygds ridklubbs tältmanege. Ungdomssektionen bildas.

1977 Bosgården arrenderas av Marks Ridklubb. Kostallet byggdes om till ett häststall. Den första ridinstruktören hette Anette Johansen. Den andra var Elisabeth Persson från Bollebygd. Deras arbetsuppgift var att ta över de ridlektioner som styrelsens medlemmar haft. Sedan anställdes ytterligare en ridinstruktör, Björn Bodén.
Innan nuvarande paddock byggdes så bedrevs ridverksamheten på en mindre bana utefter långsidan på stallet. Så småningom anställdes Morgan Johansson att sköta stall och övrig anläggning.

1978 Ny klubbstuga och paddock blir klara.1980Ett nyrenoverat stall står färdigt med plats för ett 25-tal hästar, byggt genom frivilliga insatser.

1981 Domänverket uppför modern ridhall med åskådarläktare och kommunen går i borgen för arrendet under en 20-års period.

1984 Styrelsen arrenderar ut ridskolan till Maries Ridcenter, Marie Hammarberg.

1987 Hopplaget i division I tog en 5:e plats i finalen och hopplaget i division II en 2:a plats. Handikappsektionen bildades under året. Klubben började ge ut klubbtidningen Markkusen.

1988 Nuvarande klubbstuga kom på plats under året.

1991 En körsektion startades under året. En körkurs hölls för nybörjare.

1995 Vid halvårsskiftet lämnade Marie Hammarberg över ridskoleverksamheten till Maria Winberg och Marks Ridcentrum.

1998 Väg 156 får en ny dragning som delar Bosgården i två delar. Ridverksamheten blir avskärmad från intilliggande strövområde.

2000 Mer än 400 starter går av stapeln på klubbens tävlingar. Gästtränare var Ulrika Bidegård, Sten Åstedt samt Victoria Carlebäck.

2001 Marks kommuns Fritidsnämnd beviljar Marks Ridklubb anslag att bygga nytt Hästsportcentrum i Örby. Tomas och Peter Eriksson höll en välbesökt hopp- och körclinic. Per Pileryd, Ängagårdens Hingststation höll ett uppskattat avelsseminarium. Anna Danielsson, Kajsa Boström-Wallgren och Victoria Carlerbäck håller regelbundet träningar för klubbens medlemmar. Närmare 600 tävlingsstarter kommer att göras inom hoppning och dressyr. Klubben firar 30-årsjubileum i september.

2002 Ett bakslag kom då Selanders Såg som var det tilltänkta hästsportcentrat var förorenat med miljögifter.

2003 Bosgårdens gödselstack har renoverats och nya lysrör har satts upp i stallet. Sargen i ridhuset har blivit målad och en uteservering är byggd. En spegel till är uppsatt i ridhuset.

2004 MaRK:s klubbstuga samlingslokal har målats. Klubben ridskolehäst Smulan är såld.

2005 Vi har fått 90000 kr till en hästanpassad lekplats från Handslaget.

2006 Vi har fått nya arrendatorer Stall Nrj, Niclas Dahlqvist o Jim Lundgren. En ombyggnation är gjord i stallet för att uppfylla alla lagar och krav, vi har numera en godkänd ridanläggning.

2007 Vi har fått klartecken från Marks Kommun att bygga en ny anläggning på Bosgården.

Ridhusunderlaget är bytt, läktaren är flyttad till kortsidan och ljusinsläppet på ridhuset är bytt och den nya paddocken är påbörjad. Vi har under året haft 12 lag som ridit för Marks Ridklubb, vilket torde vara rekord.. Kul!

Handikappridningen är uppstartad på nytt och det är kö för att få börja rida på ridskolan.

KLUBB INFORMATION

Bildad: 1971-01-01